Munar - Kumily

13 maart 2015 - Munnar, India

Vorige keer heb ik niks gelogen. Die 30 km naar Munar was absoluut pittig!
We hebben bijna alleen maar geklommen! Over 30 km kun je zodus wel meer dan 3 uur doen. Ik heb onderweg wel even gedacht 'waar ben ik aan begonnen'. Je trapt je helemaal rot en komt amper vooruit, niet heel motiverend haha. Het gevoel als je dan op je bestemming aankomt is het helemaal waard! Dat geeft dan ook wel weer een kick.

Stadje bekeken en volgende dag een tour gedaan om de theeplantages te bekijken. De omgeving is hier echt prachtig. Je moet er wat voor over hebben om zo hoog te komen maar dan heb je ook wat!
In het stadje munnar zijn we wezen lunchen. Op aanraden van het hotel zijn we naar een eettentje gegaan waar ze masala dosa hebben. Hier kreeg je het op een bananenblad geserveerd. Lekker kliederen zo met eten, smaakt veel lekkerder als je het met je hand eet!

De rit naar Channakanaal viel me alles mee. We hebben mijn stuur wat versteld want ik zat toch niet helemaal lekker, dit fietste(en vooral het klimmen) stukken beter.
We moesten nog een aardig eind klimmen. Hoe hoger hoe kouder en mistiger het werd. Het uitzicht werd er ook alleen maar mooier op. Het was dit keer gelukkig niet alleen maar klimmen het was ook lange stukken dalen.

Als we op bestemming zijn aangekomen ga ik steeds met Arie kamers bekijken in verschillende hotelletjes. Hier in Channakanaal hebben we het goed voor elkaar. Met fiksekorting en pannenkoeken als ontbijt zitten we nu in een luxe hotel(veel te luxe, haha of bestaat dat niet?)
Even opladen voor de volgende rit(74km).

Met 6 amerikaanse pannenkoekjes in mijn buik, begon ik aan de rit naar vandanmedu.
Fijn, het begon meteen al met pittige klimmers. Typerend voor deze rit is heuvel op om vervolgens weer te dalen. Een deel hebben we moeten lopen omdat je er fietsend niet tegen op kan. Lopen is zelfs ook nog zwaar als je daarbij ca. 35 kilo omhoog moet duwen.
Hoe langzaam we omhoog klimmen, hoe hard we ook we naar beneden gaan. Het klimmen is zwaar en het dalen is gewoon super tof! Wel op blijven letten want Arie moest even afremmen voor een koe die over stak.
In een dorpje waar we doorheen reden werden we een stuk vergezeld door kinderen die mee gingen rennen voor een high five.
Omdat er regen werd voorspeld en we nog 24 km te gaan hadden maar vandanmedu, hebben we ervoor gekozen om te overnachten in Nedumkandam.
Het was de juiste keus want niet veel later ging het regenen, en goed ook!
Goed dat we niet zijn doorgereden dus.

Op de rustige stukken onderweg hoor je veel vogels en apen. We zien ook geregeld apen(vind ik zo leuk die aapies!)
We zijn ook door een gebied gefietst waar een overvloed aan krekels ofzoiets is. We zijn er nog niet achter wat het geluid veroorzaakte maar een herrie dat het was! Wel bijzonder om daar zo doorheen te fietsen, in een auto hoor je het lang zo goed niet.

De tweede helft van de route ging voor mijn gevoel aardig snel. Het was toch zo'n 45 km, waarvan een groot deel klimmen was maar de laatste kilometers waa het vooral dalen! Echt genieten dat dalen!
Kumily was dit keer de bestemming. Een gezellig druk plaatsje waar ook wat te doen is! Kunnen we hier even bijkomen.

Nouja bijkomen, we zijn ook nu aardig actief, op de fiets naar de olifanten om olifantje te rijden, shoppen bij de winkeltjes, op zoek naar lekkere yoghurt met muesli. Ook een hele dag naar een wildpark, wandelen en bamboeraften. Hier moet je niet te veel van voorstellen. De tijgers kom je niet tegen, wil je ook niet geloof ik als je te voet bent of op een bamboevlotje zit.

Ondertussen zitten we al aan de kust. De tijd vliegt voorbij. We hebben de meeste fietsdagen al gehad. Genieten nu van de zee en de zon.. En met fietsen geniet ik van het vlakke landschap:) al had dat klimmen ook wel weer iets(achteraf dan). :)

Groetjes!!!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade