De eerste week

9 september 2013 - Douglas, Zuid-Afrika

Na bijna een week in Zuid-Afrika wordt het tijd voor een eerst verhaaltje.

Na een lange reis van ca. 30 uur zijn we om 18.30 uur veilig aangekomen in Kimberley. De tijd gedooid met Dombo en pocahontas kijken en bejeweld spelen, fijn die luxe vliegtuigen!

In Johannesburg zagen wij er geloof ik uit als verdwaalde toeristen. Al snel kwam er een meneer op ons af die ons wilde helpen opweg naar de incheck balie voor onze bagage. Ondertussen dacht ik aan een boek die ik voor vertrek had gelezen van een meisje die vrijwilligerswerk had gedaan in afrika. Zij had hetzelfde mee gemaakt op het vliegveld maar moest er uiteindelijk voor betalen, zo werkt dat hier blijkbaar. Iedereen wil je helpen maar wel voor geld. Tijdens het lezen dacht ik nog:'Ha mooi niet dat mij dat gaat overkomen'.
En jahoor meneer hield netjes zijn petje op zodat we er geld in konden doen, armbanden mochten ook wel.
Ben ik er toch ingetrapt! Dom of gewoon tegoed van vertrouwen? Ik houd het maar bij het laatste haha.
Oke, we zijn nu dus echt in Zuid-Afrika.

De eerste dagen heb ik veel indrukken gekregen van de omgeving. Hele mooie indrukken maar ook wel heftige.
We hebben bijvoorbeeld een Safari tochtje gehad in onze eigen achtertuin. Hier heb ik giraffen gespot! Ben ik even blij met mijn nieuwe camera! Ook heb ik Kudu's gezien. Deze kunnen hoger dan 2 meter springen, alle hekken hebben dus geen nut. Je moet dan ook uitkijken dat je ze niet tegen de auto krijgt als ze over een hek springen.

Onze gids liet ook nog een hele kleine schorpioen zien. Dit was een van de meest dodelijkste die hier zijn. Als je wordt gestoken, zijn we waarschijnlijk niet op tijd in Johannesburg voor het tegengif. Oke.. heel fijn om te weten:) Ik check nu dus elke keer mijn schoenen voor ik ze aantrek en loop hier nooit maar dan ook nooit op blote voeten! O,ja de Nyjala's hier zijn redelijk tam en lopen de hele dag rond het huis. Heel raar maar dat begint al 'gewoon' te worden, alsof het geiten zijn zeg maar.

We hebben kennis gemaakt met Sara en Andries waar wij mee gaan werken. Ze waren erg blij met onze komst. Het zijn hele lieve en warme mensen Zij wonen in het township Breipaal. Na het bezoek zijn we door het township gereden. Ik stond met een paar andere in het bakkie. Een hele bijzondere ervaring. Alle mensen en kinderen gingen blij naar ons zwaaien.
Het feit dat je hier anders bent, als meerdere wordt gezien omdat je blank bent, komt nu wel binnen omdat je hier zo ook zo benaderd wordt. Ik vond het ongemakkelijk. Dacht van:' zie mij blank en rijk zijn en een beetje zoals de koniging naar iedereen zwaaien'. Maar de lach van de kinderen als je terug zwaait is het de moeite waard.
Later werd verteld dat de mensen in de townships niet gewend zijn dat (blanke) volwassen mensen aandacht hebben voor hen.

Op zondag zijn we naar de gevanging geweest. Dit was wel echt heftig.. Samen met Nienke en Yvette en iemand die daar een godsdienst ging geven, gingen we naar de jongste groep die nog wachten op hun vonnis. Ze gingen met z'n alle zingen. Wauw... dat deden ze met zo'n overtuiging dat de tranen in mijn ogen sprongen.
Ik had hele stoere macho's verwacht maar dit waren gewoon kinderen die gebroken waren door hier gevangen te zitten. De verschillen met de gevanenis in nederland zijn hier heel groot.
Een jongen wacht al 4 jaar op zijn vonnis. Heel bizar dat zoiets kan in een land. Misschien is zijn straf uiteindelijk korter dan zijn vonnis, dat moet niet kunnen lijkt me. Volgende week brengen we weer een bezoek aan de gevangenis en gaan we kijken wat we hier eventueel zouden kunnen betekenen.

Ik ga nu weer even in het zonnetje zitten, aan zonnestralen geen tekort!

Groetjes uit het prachtige Zuid-Afrika!

1. Nino:
    9 september 2013
    Wat leuk om je eerste verhaal te lezen zusje! Bizar dat je aan de andere kant van de wereld zit en zulke dingen meemaakt! Moet er nog even aan wennen maar geniet er van en succes!

Je broer;)
  2. Harris:
    9 september 2013
    zo, dat klinkt allemaal helemaal episch! wel jammer dat je dat boek van ons zo negeert, straks moeten we zeker nog naar de bruiloft in Z-A ;-) geniet ervan, eenmalige unieke ervaring.
  3. Denice:
    9 september 2013
    Wauw San, wat een avontuur! Ik ben heel erg benieuwd naar je volgende verhalen. Liefs!
  4. Linda:
    Heee lieve San!!
    Wat kun je leuk schrijven.. Erg leuk om te lezen! Benieuwd naar je volgende.. Geniet ervan en doe voorzichtig met al die vieze enge beesten! Xx
  5. Sanike:
    Sandi!!
    Heel erg leuk dit te lezen, Echt een Sandi verhaaltje. Tijdens het lezen had ik heel veel Uuh en aah's zo veel indrukwekkende dingen en soms ook een beetje stom Hihi
    Geniet van deze mooie ervaring,
    En de heerlijke zon!!! (Hier is het regen)
    Kijk uit naar je volgende verhaal!

Dikke kus
  6. Marieke Koning:
    11 september 2013
    Oh Sandy, ben blij iets te horen, wat een ervaringen al, heb je blog van Rianne gekregen.
    Laat even weten als ik vanuit Nederland met de Ecokids iets kan doen voor jullie !!! Ga je volgen, pas op jezelf (en ja te goed van vertrouwen maar das niet dom ) Ga je goed, houd je goed en vooral deel ons in je ervaringen.
    Lieve groet vanuit een nat (heel nat) Nederland X
  7. Sita:
    13 september 2013
    Hoi lieve Sandi,
    Wat een geweldig verhaal, ik ben benieuwd naar je volgende avonturen. Geniet ervan en pas goed op jezelf!
    Liefs Dolf en Sita
  8. Eva:
    14 september 2013
    Wauw lieverd, de eerste stappen heb je al gezet in Zuid -Afrika.
    Er komen dan zoveel indrukken op je af door andere mentaliteiten. Het is zo'n ervaring rijker om te zien hoe het daar in zijn werking gaat en ik hoop dat je jouw goede capaciteiten goed kan benutten daar in Kimberley.
    Geniet van je nieuwe huisdieren in je achtertuin!
    En nog even heb je al zoveel zon gezien dan ben je niet meer die blanke (a).

Ik wacht met smart op je volgende verhaal!
    Enjoy!! Kus