Contrasten

10 oktober 2013

De laatste dag van de vakantie voelde ik me eindelijk weer wat beter. Fijn want maandag moest ik weer aan de slag bij Proisies Angels.

In de vakantie heb ik verder dan ook vrij weinig gedaan. Ik schrijf mijn blog nu in onze woonkamer en was even naar buiten aan het staren..Zie ik daar zomaar giraffen! Zo dichtbij ons huis zijn ze nog niet geweest. Kon ik eindelijk dikkertjedap zingen! Haha
En Sorry als ik jullie verveel met de foto's van de giraffes. Blijft gewoon leuk om er foto's van te maken. Vind het gewoon mooie en indrukwekkende dieren:P Daar blijf je de auto voor uit stappen. hihi

De nieuwe groep studenten zijn de 28e gearriveerd. Dit betekent dat we nu van een groep van 11 meiden naar een groep van 19 meiden zijn gegaan. Gezellige en drukke boel dus!

Het project.

Maandag(30-9) zijn we weer aan de slag gegaan bij het project. Het was nog vakantie blijkbaar want de kinderen waren er vandaag niet. We zijn gaan helpen met de grote schoonmaak!

We hebben het buitenterrein geveegd. Dat was baie veel stof! De twee lokalen hebben we helemaal leeg gehaald zodat we de vloer schoon konden maken en in een soort wax konden zetten.

We zeiden dat we ook graag een doek wilde zodat we konden helpen met de vloer boenen. Ik was al bezig met boenen, toen er iemand aan kwam met een handdoek waarop ik met mijn knieen op kon zitten zodat mn broek niet vies werd. Heel lief maar toch echt zonde van de handdoek! Mijn broek kan wel in de was. Ze waren enigszins verrast dat wij als blanke meiden dit werk aan het doen waren voor ze. We werden dan ook van alle kanten gefotografeert.

Een goede work-out ook..

De volgende dag hebben we de hele ochtend zelf een programma moeten draaien met de kinderen, de juffrouw was er namelijk niet.
We hebben allerlei leuke spelletjes met de kinderen gedaan waaronder ook: 'Anne Maria koekkoek'. Vonden ze heel leuk.

Ook hebben we gedanst op muziek en bewegingen van elkaar na gedaan. Zo leuk om te zien hoeveel plezier ze hebben!

Woensdagmiddag zijn we voor de tweede keer 'door to door' gegaan. Het was vandaag een stukkie warmer dan de vorige keer! Ondanks dat ik goed gegeten en gedronken had, was het best pittig om zo midden op de dag in de zon te wandelen. Als je dan ook nog een warme shanti binnenkomt waar een 'sterke' geur heerst.. dan word je daar een beetje dizzy van. Voor mij wel weer even een les om echt meer zout te gaan eten in plaats van zoet... hihi dat is lastig voor een zoetekauw

Bij één bezoek aan huis was het wel even slikken. Je hoort wel de verhalen dat de mensen hier veel drinken en dat veel kinderen in zo'n situatie wonen maar tijdens dit bezoek heb ik er ook een beeld bij gekregen. De opa en oma, die voor de kinderen zorgen, lagen voor 'knock out' op een bed en er lag nog een man knock out op de grond. Heftig wel..

Ook zijn er grote verschillen in de inrichting van de shanti's. Sommige zijn van steen gebouwd en van binnen gezellig versiert met gordijnen. Dan zijn er nog shanti's die gebouwd zijn van golfplaten en van binnen ook gezellig zijn versiert met leuke gordijnen. De shanti die we bij dit bezoek gezien hebben was gebouwd van golfplaten en in verhouding tot de andere shanti's die ik heb gezien was deze klein. Binnen stond 1 bed en er lag een deken op de grond. En ik moet zeggen, ik kon er niet te lang binnen zijn vanwege de geur.
Deze situatie heeft me zeker geraakt. Ik was er ook niet helemaal op voorbereid om in zo'n situatie terecht te komen. Het is wel goed dat we ook zien in welke situatie de kinderen wonen en leven.
Maar wat een verschil met Nederland.. Echt, wij hebben het zo goed en dan nog willen we altijd meer meer meer en meer. Wij zijn natuurlijk heel anders en in een andere omgeving opgegroeid en weten ook niet beter maar toch.. het zet je wel aan het denken!

Ghaap Extreme weekend.

Het weekend was er een activiteiten/feest weekend net buiten het dorp. Hier hebben het weekend ook overnacht. Geen verkeerde plek ook! Mooi uitzicht en vlakbij de rivier waar we ook in kunnen zwemmen.
Alle opbrengst van het weekend, gaat naar goede doelen. Zo was er een hollandse kraam waar men bijvoorbeeld stroopwafels en oliebollen kon eten. (deze hadden wij mee genomen uit Nederland)
Ik had ook nog een zak drop meegenomen maar die toch stiekem voor mezelf gehouden en opgesnoept. Te lekker drop!

Van onze groep gingen er steeds tweetallen alle lekkers serveren in hollandseklederdracht. Heel leuk.. Ik ben (helaas) niet aan de beurt gekomen, dus geen leuke foto's..

Een oliebol heb ik uiteraard ook gegeten, smaken ook prima met 38 graden:)

Zondagochtend zijn we nog met de hele groep naar de kerkdienst op het terrein geweest.

Na afloop hebben we onze auto's volgeladen en weer terug naar ons fijne huisje gegaan, die hadden we allemaal wel gemist!

Verder hebben we een nieuwe auto. Dezelfde maar dan in een andere kleur. De oude maakte een raar geluid, bleek later iets met de uitlaat. Van de andere auto's zijn er al twee lekke banden geweest. Er wordt dus regelmatig op en neer gereden naar Kimberley om een auto om te ruilen. Ook niet heel gek als je weet op wat voor een wegen wij rijden.. Dat kan ook niet goed zijn voor een auto.

Oja, de verkeersregels hier..
Heel eenvoudig: je stopt voor een stopbord en dan is het wie het eerst stopt wie als eerst mag rijden. In de praktijk soms wat lastiger want de meningen verschillen nog wel eens over wie als eerste stopt, dan steek je maar vriendelijk je hand op:) Stoplichten zie je hier in Douglas niet. Je gordel om doen is ook niet verplicht. We zijn al twee keer gecontroleert op rijbewijs en allen hadden geen gordel om. Geen probleem hier..

Dinsdag 8 oktober zijn we begonnen met de verbouwing bij Proisies Angels!! Vanaf nu wordt er twee weken gebouwd. Er was ook nog hulp van een andere organisatie waar ik eerder over verteld heb. Tien mannen die op deze manier hun straf uit kunnen zitten, komen de twee weken ook werken. Leuk en mooi om te zien hoe op deze manier samenwerkingsverbanden ontstaan.

Ik heb wat foto's geupload van hoe het er nu uitziet.

Komend weekend logeren we weer bij broadwaters omdat er, volgens mij, in ons fijne huisje een bruiloft is dit weekend.

Een lekker weekendje aan de rivier voor ons dus...Misschien heb ik dan eindelijk weer tijd om mn bikini aan te trekken.

Nu ik dit verhaal zo heb getypt, valt me op dat er een groot contrast is tussen de activiteiten die hier ik doe. Ik doe heel veel leuke dingen hier maar daar tegen over staat ook de heftige ervaringen die ik mee maak tijdens het werken..

Veel liefs!!

1. Sandi Wieferink:
    10 oktober 2013
    Ik heb nog niet alle foto's kunnen uploaden!(tijdgebrek) De rest volgt later :)
  2. Sita:
    11 oktober 2013
    Wat maak je toch een bijzondere tijd door! Ik zie aan je dat je het ontzettend naar je zin hebt, je doet veel goeds. dat siert je enorm.
    Veel liefs van ons,
    Groetjes Dolf en Sita
  3. Marieke Koning:
    15 oktober 2013
    Wow Sandi, wat maken jullie veel mee, herken veel in je verhalen van de hulptransporten die ik gedaan heb, maar dat was in oost europa jij bent ff wat verder weg ..ja wat hebben wij het goed in ons kikkerlandje....Jullie doen er erg goed werk, ben jaloers op je echt waar... pas op jullie zelf, geniet vooral !Kijk uit naar volgend verhaal !
    Lieve groet vanuit koud, nat en herfstig Apeldoorn
  4. Herry:
    15 oktober 2013
    Ha nicht daar aan de overkant! Wauw jij zit wel in een hele mooie werkomgeving! En wat een ervaringen! Mooie foto's ook. Doet ie goed hè je nieuwe toestel. Hou je haaks,geniet en tot je volgende update. Big hug en een drukkie van ons. Xxx hhbs